Wally Elenbaas grafiek

Wally Elenbaas 1912-2008

Prijs € 15,00

Uitverkocht

J.C. Ebbinge Wubben, Maartje de Haan, Alfred Kossmann, Dingenus van de Vrie, Hans Walgenbach

Hardback | November 2013 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

In het Prentenkabinet toont Museum Boijmans Van Beuningen steeds andere delen van de vaste collectie prenten en tekeningen. In juli 2013 opent hier een tentoonstelling met litho's van de Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas.Zie website Museum Boijmans Van Beuningen.TentoonstellingDeze zomer is de tentoonstelling 'Wally Elenbaas, vroege litho's, 1948-1958' te zien in het Prentenkabinet in het gratis-toegankelijke entreegebied van het museum. De tentoonstelling centreert zich rondom een selectie van 35 litho's uit het vroege oeuvre van kunstenaar Wally Elenbaas (1912-2008). Deze periode was belangrijk voor de kunstenaar omdat hij op zoek was naar een eigen vorm en verhaal. Elenbaas behoorde tot de voorhoede van Rotterdam. Hij was autodidact en meester van zijn vak en negeerde de weerstand tegen het gebruik van kleur in de lithografie. In de tentoonstelling zijn naast de litho's ook een aantal voorwerpen voor het maken van litho's, wenskaarten en boekomslagen te zien. Naast boekomslagen voor Harry Mulisch en Ellen Warmond, besteedt de tentoonstelling aandacht aan het boek 'Ruth', een uitgave die is ontworpen en van illustraties werd voorzien door Elenbaas in opdracht van Stichting Roos.Terugkerende thema'sHet hele ouevre van Elenbaas bevat steeds terug kerende thema's zoals de (veer)boot, het water, de vogel en de vrouwelijke (naakte) figuur, de eenzame mens. Deze thema's vond Elenbaas dichtbij huis. De vormen en kleuren werden geïnspireerd door zijn reizen naar het zuiden van Europa en met name door zijn reis naar Corsica in 1939. Elenbaas experimenteerde veel met kleur, iets waar in die tijd veel weerstand voor was. Men geloofde dat grafiek zwart-wit hoorde te zijn, maar Elenbaas was ervan overtuigd dat alles mooier werd met kleur. Behalve de herhalende thema's en opvallende kleuren is Elenbaas' werk ook te herkennen aan de statische scènes waarin bijna geen actie of beweging te vinden is. De mens wordt op deze manier in een droomwereld neergezet en dit geeft het werk van Elenbaas een mystieke kwaliteit.Wally Elenbaas, meester van de lithografieElenbaas begon zijn carrière als kunstenaar met fotografie. Hij fotografeerde volgens de regels van de Nieuwe Fotografie waarin vooral zakelijk en technisch gefotografeerd werd. In de jaren dertig verruilde hij de camera voor een teken- en schilderspalet, omdat hij vond dat de fotografie te weinig uitingsvormen toeliet. Vanaf 1945 maakte hij zijn eerste etsen in het atelier van de Rotterdamse graficus Andreas Schotel. Een aantal van deze etsen werd getoond tijdens de tentoonstelling Rotterdams Grafiek in Museum Boijmans Van Beuningen in 1947 en daarna aangekocht voor de collectie van het Prentenkabinet van het museum. Na een conflict met Schotel, waarna Elenbaas niet langer welkom was in diens atelier, besloot Elenbaas het etsen op te geven. Hij stapte over op de lithografie; een techniek die hij zich door eindeloos experimenteren meester maakte. Zo was hij belangrijk voor de verdieping van de techniek van de één-steenskleurlitho. Bij deze methode van drukken gebruikt men maar één steen waardoor de eenmaal vastgelegde tekening niet meer kan worden gewijzigd en elke kleur met dezelfde steen gedrukt wordt. Hierdoor drukte Elenbaas zijn litho's in beperkte opgaven, soms maar drie exemplaren.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
J.C. Ebbinge Wubben, Maartje de Haan, Alfred Kossmann, Dingenus van de Vrie, Hans Walgenbach
Uitgever
Douane, Stichting Uitgeverij
ISBN
9789072247568
Bindwijze
Hardback
Publicatiedatum
November 2013
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
216

Beschrijving

In het Prentenkabinet toont Museum Boijmans Van Beuningen steeds andere delen van de vaste collectie prenten en tekeningen. In juli 2013 opent hier een tentoonstelling met litho's van de Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas.

Zie website Museum Boijmans Van Beuningen.


Tentoonstelling

Deze zomer is de tentoonstelling 'Wally Elenbaas, vroege litho's, 1948-1958' te zien in het Prentenkabinet in het gratis-toegankelijke entreegebied van het museum. De tentoonstelling centreert zich rondom een selectie van 35 litho's uit het vroege oeuvre van kunstenaar Wally Elenbaas (1912-2008). Deze periode was belangrijk voor de kunstenaar omdat hij op zoek was naar een eigen vorm en verhaal. Elenbaas behoorde tot de voorhoede van Rotterdam. Hij was autodidact en meester van zijn vak en negeerde de weerstand tegen het gebruik van kleur in de lithografie. In de tentoonstelling zijn naast de litho's ook een aantal voorwerpen voor het maken van litho's, wenskaarten en boekomslagen te zien. Naast boekomslagen voor Harry Mulisch en Ellen Warmond, besteedt de tentoonstelling aandacht aan het boek 'Ruth', een uitgave die is ontworpen en van illustraties werd voorzien door Elenbaas in opdracht van Stichting Roos.


Terugkerende thema's

Het hele ouevre van Elenbaas bevat steeds terug kerende thema's zoals de (veer)boot, het water, de vogel en de vrouwelijke (naakte) figuur, de eenzame mens. Deze thema's vond Elenbaas dichtbij huis. De vormen en kleuren werden geïnspireerd door zijn reizen naar het zuiden van Europa en met name door zijn reis naar Corsica in 1939. Elenbaas experimenteerde veel met kleur, iets waar in die tijd veel weerstand voor was. Men geloofde dat grafiek zwart-wit hoorde te zijn, maar Elenbaas was ervan overtuigd dat alles mooier werd met kleur. Behalve de herhalende thema's en opvallende kleuren is Elenbaas' werk ook te herkennen aan de statische scènes waarin bijna geen actie of beweging te vinden is. De mens wordt op deze manier in een droomwereld neergezet en dit geeft het werk van Elenbaas een mystieke kwaliteit.

Wally Elenbaas, meester van de lithografie

Elenbaas begon zijn carrière als kunstenaar met fotografie. Hij fotografeerde volgens de regels van de Nieuwe Fotografie waarin vooral zakelijk en technisch gefotografeerd werd. In de jaren dertig verruilde hij de camera voor een teken- en schilderspalet, omdat hij vond dat de fotografie te weinig uitingsvormen toeliet. Vanaf 1945 maakte hij zijn eerste etsen in het atelier van de Rotterdamse graficus Andreas Schotel. Een aantal van deze etsen werd getoond tijdens de tentoonstelling Rotterdams Grafiek in Museum Boijmans Van Beuningen in 1947 en daarna aangekocht voor de collectie van het Prentenkabinet van het museum. Na een conflict met Schotel, waarna Elenbaas niet langer welkom was in diens atelier, besloot Elenbaas het etsen op te geven. Hij stapte over op de lithografie; een techniek die hij zich door eindeloos experimenteren meester maakte. Zo was hij belangrijk voor de verdieping van de techniek van de één-steenskleurlitho. Bij deze methode van drukken gebruikt men maar één steen waardoor de eenmaal vastgelegde tekening niet meer kan worden gewijzigd en elke kleur met dezelfde steen gedrukt wordt. Hierdoor drukte Elenbaas zijn litho's in beperkte opgaven, soms maar drie exemplaren.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
J.C. Ebbinge Wubben, Maartje de Haan, Alfred Kossmann, Dingenus van de Vrie, Hans Walgenbach
Uitgever
Douane, Stichting Uitgeverij
ISBN
9789072247568
Bindwijze
Hardback
Publicatiedatum
November 2013
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
216

Actuele bestsellers!

  • 22,99
  • 17,50
  • 21,50
  • 23,99
  • 24,99
  • 18,99
  • 15,00
  • 20,99
  • 23,00
  • 15,99