Vriend over vijand (e-Book)

Prijs € 17,99

Paul Van Damme

EPUB met digitaal watermerk | Mei 2013 |

Unieke collectie cartoons over WO I uit meer dan 30 landen Dit bijzondere referentiewerk brengt een verrassende synthese van de Eerste Wereldoorlog aan de hand van 400 historische cartoons. Spotprenten vereenvoudigen de actualiteit en maken die begrijpbaar. Ze dragen bovendien een duidelijke boodschap uit en zijn gemaakt om het publiek te overtuigen. Daardoor zijn het geëngageerde tijdsdocumenten, die in dit boek in hun historische context worden gesitueerd: een verrassende invalshoek om geschiedenis naar het publiek te brengen. Bovendien zijn goede spotprenten niet minder dan echte kunstwerken. Meer dan 100 kunstenaars passeren in Vriend over vijand de revue.

Paul Van Damme
Lannoo
9789401407182
Mei 2013
87642057 bytes

21-aug-2013

redactie Boeken.com

Toegankelijk lees- en kijkboek

In de grote hoeveelheid boeken over WOI die een graantje mee willen pikken van de aanstaande herdenkingen valt het boek van historicus Paul Van Damme op met zijn goed gevonden insteek. Van Damme is een verwoed verzamelaar van historische cartoons. Voor dit boek over WO1 verzamelde hij 400 unieke, vaak ongepubliceerde prenten uit (privé)verzamelingen uit meer dan 30 landen. Goede spotprenten blijken niet minder dan echte kunstwerken. Ze werden indertijd vooral gebruikt voor propagandadoeleinden: het zwart maken van de vijand en het versterken van de eigen opvattingen. De spotprenten vereenvoudigen de actualiteit en maken die begrijpelijk. Van Damme rangschikte zijn collectie, afgedrukt in kleur en zwart-wit, thematisch. Zo komen tal van aspecten van WO1 aan bod, zoals de aanleiding, de verschillende hoofdrolspelers (landen en personen), het verloop van de oorlog, het dagelijks tijdens de bezetting, het leven aan het front en in de loopgraven. De auteur/verzamelaar geeft heldere en ter zake kundige uitleg bij de prenten. De oorlog van toen wordt daarmee gezien door de ogen van tijdgenoten en door Van Damme becommentarieerd met de kennis van vandaag. Dankzij een uitgekiende vormgeving is Vriend over vijand een toegankelijk (mede dankzij de verschillende indexen en literatuurverwijzingen) lees- en kijkboek. Recensie uit Wereld in Oorlog

Paul Van Damme
Lannoo
9789401407182