Het Staatse leger 9

de achtiende eeuw 1716-1795

Prijs € 55,00

H.L. Zwitzer

Hardback | Oktober 2012 |

De achttiende eeuw 1713-1795 Net iets meer dan honderd jaar na het verschijnen van deel I en bijna vijftig jaar na de publicatie van de drie banden van deel VIII is nu het negende en laatste deel van de indrukwekkende serie Het Staatse Leger beschikbaar. Liefhebbers van vroegmoderne militaire geschiedenis zullen smullen van dit vuistdikke standaardwerk over het leger van de Republiek in de achttiende eeuw. Nauwgezette krijgsbeschrijvingen en haarscherpe analyses worden afgewisseld met smeuïge anekdotes. In Het Staatse Leger deel IX staat de periode tussen de Vrede van Utrecht (1713) en de val van de Republiek (1795) centraal. Het boek kijkt verder dan het slagveld alleen. Ook de Europese machtsverhoudingen in de achttiende eeuw, het belang van de Barrière in de Zuidelijke Nederlanden, de eindeloze strijd tussen de prins- en staatsgezinden en de steeds verder verslechterende financiële situatie in de Republiek komen aan bod. Net als de andere acht delen van de serie bevat ook het negende deel een grote hoeveelheid bijlagen en aanhangsels, met informatie over onder meer officieren, regimenten en vestingen. Het Staatse Leger deel IX is onmisbaar voor iedere onderzoeker naar het militaire verleden van Nederland in de vroegmoderne tijd.

H.L. Zwitzer
Uitgeverij De Bataafsche Leeuw B.V.
9789067076593
Oktober 2012
946

De achttiende eeuw 1713-1795

Net iets meer dan honderd jaar na het verschijnen van deel I en bijna vijftig jaar na de publicatie van de drie banden van deel VIII is nu het negende en laatste deel van de indrukwekkende serie Het Staatse Leger beschikbaar. Liefhebbers van vroegmoderne militaire geschiedenis zullen smullen van dit vuistdikke standaardwerk over het leger van de Republiek in de achttiende eeuw. Nauwgezette krijgsbeschrijvingen en haarscherpe analyses worden afgewisseld met smeuïge anekdotes. In Het Staatse Leger deel IX staat de periode tussen de Vrede van Utrecht (1713) en de val van de Republiek (1795) centraal. Het boek kijkt verder dan het slagveld alleen. Ook de Europese machtsverhoudingen in de achttiende eeuw, het belang van de Barrière in de Zuidelijke Nederlanden, de eindeloze strijd tussen de prins- en staatsgezinden en de steeds verder verslechterende financiële situatie in de Republiek komen aan bod. Net als de andere acht delen van de serie bevat ook het negende deel een grote hoeveelheid bijlagen en aanhangsels, met informatie over onder meer officieren, regimenten en vestingen. Het Staatse Leger deel IX is onmisbaar voor iedere onderzoeker naar het militaire verleden van Nederland in de vroegmoderne tijd.

H.L. Zwitzer
Uitgeverij De Bataafsche Leeuw B.V.
9789067076593