De buurt

kroniek van jeugdherinneringen

Prijs € 7,50

Ab Visser

Hardback | Februari 2015 |

'De buurt heeft, net als Kees de jongen van Theo Thijssen, de kwaliteit om warm en liefdevol te zijn zonder aan vals sentiment te lijden... Een pareltje in de Nederlandse literatuur' JOHANNES VAN DER SLUIS TZUM.INFO'Als deze jongen zo doorgaat, kan hij een geweldig historisch romancier worden' Willem Frederik Hermans (in 1946)Jo Rutgers groeit op in een eenvoudig gezin in de jaren 20 van de vorige eeuw. Het gezin woont in een gebied van 'vijf huizenblokken, drie straten, een steeg en twee kaden'. In De buurt (uit 1953) verhaalt Visser over kwajongensstreken, vriendschappen en kalverliefdes ('Want wij, straatjongens, wisten van het geslachtelijke alles en tegelijkertijd niets.'), maar ook over wat een vader betekent voor een jongen. De buurt is een roman over een verloren jeugd, over vrijheid die nooit meer terugkomt, met een Groningse volksbuurt en zijn bewoners (over de meisjes Pothof: 'Zij waren geboren voor een korte, hevige wellust, en voor een lange, troosteloze ondergang') als decor en gids. Ab Visser schrijft alsof je naar een boeiend verteller in een huiskamer of café zit te luisteren: levensecht en oprecht.Ab Visser (1913-1982) werd geboren in Groningen. Hij publiceerde vele romans, detectives, kinderboeken en poëzie, en wordt beschouwd als grondlegger van de misdaadliteratuur in Nederland. Hij was fameus recensent en correspondeerde onder anderen met Gerard Reve, die de brieven opnam in Het lieve leven. De buurt ('een kroniek van eugdherinneringen') vormt de opmaat voor een serie semiautobiografische avonturenromans.'Hele werelden van weemoed, haat & vuur, en dan die beknoptheid, die kompaktheid! Heb jij dat zelf wel in de gaten? Schrijven, dat kun je wel, daar ligt het niet aan, bij jou' Gerard Reve in e en brief aan Ab Visser (1972)

Ab Visser
Lebowski
9789048826124
Februari 2015
176

'De buurt heeft, net als Kees de jongen van Theo Thijssen, de kwaliteit om warm en liefdevol te zijn zonder aan vals sentiment te lijden... Een pareltje in de Nederlandse literatuur' JOHANNES VAN DER SLUIS TZUM.INFO

'Als deze jongen zo doorgaat, kan hij een geweldig historisch romancier worden' Willem Frederik Hermans (in 1946)

Jo Rutgers groeit op in een eenvoudig gezin in de jaren 20 van de vorige eeuw. Het gezin woont in een gebied van 'vijf huizenblokken, drie straten, een steeg en twee kaden'. In De buurt (uit 1953) verhaalt Visser over kwajongensstreken, vriendschappen en kalverliefdes ('Want wij, straatjongens, wisten van het geslachtelijke alles en tegelijkertijd niets.'), maar ook over wat een vader betekent voor een jongen. De buurt is een roman over een verloren jeugd, over vrijheid die nooit meer terugkomt, met een Groningse volksbuurt en zijn bewoners (over de meisjes Pothof: 'Zij waren
geboren voor een korte, hevige wellust, en voor een lange, troosteloze ondergang') als decor en gids. Ab Visser schrijft alsof je naar een boeiend verteller in een huiskamer of café zit te luisteren: levensecht en oprecht.

Ab Visser (1913-1982) werd geboren in Groningen. Hij publiceerde vele romans, detectives, kinderboeken en poëzie, en
wordt beschouwd als grondlegger van de misdaadliteratuur in Nederland. Hij was fameus recensent en correspondeerde
onder anderen met Gerard Reve, die de brieven opnam in Het lieve leven. De buurt ('een kroniek van eugdherinneringen')
vormt de opmaat voor een serie semiautobiografische avonturenromans.

'Hele werelden van weemoed, haat & vuur, en dan die beknoptheid, die kompaktheid! Heb jij dat zelf wel in de gaten? Schrijven, dat kun je wel, daar ligt het niet aan, bij jou' Gerard Reve in e en brief aan Ab Visser (1972)

Ab Visser
Lebowski
9789048826124