Julika Marijn
Storytel Publishing NL
9789047616047
MP3
Februari 2014
177 MB

In het vervallen Palace Hotel bezoekt een ordinaire schurk een wat oudere prostituee om haar verhalen te laten vertellen. Dat kan ze namelijk uitstekend. Tien-en-een verhalen vertelt deze moderne Scheherazade aan haar klant. Over een zelfmoordenaar die helemaal niet blij is met zijn redding; over een al gestorven mens, die dat zelf nog niet doorheeft; over een man met twee hoofden die ongewone gesprekken voeren. Alle verhalen cirkelen om de vraag: wát maakt een mensenleven en wáárom is het verzinsel vaak waarachtiger dan de werkelijkheid?

28-nov-2013

Ron Caris

Prachtige verhalen in een meeslepende vertelling

Een prostitué op leeftijd (de prinses genoemd in het boek) vermaakt haar klant (de koning genoemd in het boek) in het vervallen hotel Palace met bijzondere verhalen. De klant, een brute en narcistische man uit het criminele milieu, wil afhankelijk van zijn stemming een verhaal horen. De prostitué is blij met deze klandizie en verteld een elftal verhalen. Stuk voor stuk zijn het bijzondere verhalen, waarbij de prostitué de verhalen zo verteld dat er indirect veel verwijzingen naar het leven van haar klant in zitten of naar zijn stemming. De klant wil het verloop van de verhalen beïnvloeden. Aangezien de klant koning is, doet de prostitué dat ook zonder dat haar verhalen in kracht inboeten. Ze weet haar betalende klant 11 nachten te boeien met haar verhalen. De verhalen zelf zijn spitsvondig, soms komisch of tragisch, maar altijd verrassend door de plotse wendingen in de verhaallijnen. Ze doen denken aan de bijzondere verhalen van Roald Dahl in Tales of the unexpected. Charles Lewinski heeft met dit boek wederom bewezen een uitstekend verteller te zijn. Ieder verhaal heeft ook een moraal. Zo gaat het zevende verhaal over de gevolgen van nieuwsgierigheid en is een verhaal Roald Dahl jaloers op zou zijn. Lewinski heeft zich duidelijk laten inspireren op Duizend-en-een-nacht waar een prinses Sheherazade in het Palace 1001 verhalen verteld aan een Perzische koning Sjahriaar om zo aan haar executie te ontkomen. Lewinsky heeft hierop een modern Europees vervolg gemaakt dat zich zeker kan meten met het oorspronkelijke werk. Om te weten te komen of de prinses van Lewinksy ook aan haar executie kan ontkomen, adviseer ik het boek van harte aan en garandeer de lezer elf meeslepende verhalen en een passend slot.

Charles Lewinsky
Voorgelezen door
Julika Marijn