Boy

Prijs € 17,95

Wytske Versteeg

Paperback | September 2013 |

Na een klassenuitje naar het strand lijkt Boy van de aardbodem verdwenen. Zelfmoord, concludeert de politie nadat zijn lichaam weer is opgedoken. Maar met die conclusie kan zijn (adoptie)moeder niet leven. Vastbesloten om degene te vinden die verantwoordelijk is voor Boys dood, volgt ze het spoor naar dramadocente Hannah, die de klas die dag begeleidde. Zij is inmiddels een nieuw leven begonnen op het platteland van Bulgarije en verwelkomt haar nietsvermoedend. Terwijl de sneeuw begint te vallen, raken de twee vrouwen verwikkeld in een beklemmende relatie waarin niets is wat het lijkt. Als het vertrouwen groeit begint Hannah haperend aan het verhaal van Boy. Zijn moeder denkt ondertussen maar aan een ding: wraak. Boy is een scherp, subliem boek over de invloed van verdriet. Het is de indrukwekkende opvolger van De wezenlozen (2012), Wytske Versteegs weergaloze debuutroman, die op de longlist van de AKO Literatuurprijs en de Opzij Literatuurprijs terechtkwam. Zij publiceert onder meer in NRC Handelsblad, De Revisor, Das Magazin, Nouveau en de VPRO Gids. Met Boy wint Wytske Versteeg de BNG Bank Literatuurprijs 2013 - een literaire prijs voor jong talent onder de 40. Over De wezenlozen: 'Eén grote ontdekking. Je zou het vaker willen zeggen over een debuut, maar vaak komt het er niet van: Nederland is een schrijver rijker. (...) Het is af en toe bijna beangstigend dat er iemand is die in 1983 geboren is en die dit al lijkt te weten van mensen die veel ouder zijn dan zij zelf is.' NRC Handelsblad 'Virtuoze roman over een desintegrerend gezin.' Het Financieele Dagblad 'Extreem, onafgebroken drama, ingeklonken tot een strakke tweehonderd pagina's. Met haar beschouwende, haast achteloze toon houdt Versteeg het leed toch op afstand, waardoor de lezer kan blijven ademen - een knap evenwicht.' Vrij Nederland

Wytske Versteeg
Prometheus
9789044620368
September 2013
224

Na een klassenuitje naar het strand lijkt Boy van de aardbodem verdwenen. Zelfmoord, concludeert de politie nadat zijn lichaam weer is opgedoken. Maar met die conclusie kan zijn (adoptie)moeder niet leven.

Vastbesloten om degene te vinden die verantwoordelijk is voor Boys dood, volgt ze het spoor naar dramadocente Hannah, die de klas die dag begeleidde. Zij is inmiddels een nieuw leven begonnen op het platteland van Bulgarije en verwelkomt haar nietsvermoedend. Terwijl de sneeuw begint te vallen, raken de twee vrouwen verwikkeld in een beklemmende relatie waarin niets is wat het lijkt. Als het vertrouwen groeit begint Hannah haperend aan het verhaal van Boy. Zijn moeder denkt ondertussen maar aan een ding: wraak.

Boy
is een scherp, subliem boek over de invloed van verdriet. Het is de indrukwekkende opvolger van De wezenlozen (2012), Wytske Versteegs weergaloze debuutroman, die op de longlist van de AKO Literatuurprijs en de Opzij Literatuurprijs terechtkwam. Zij publiceert onder meer in NRC Handelsblad, De Revisor, Das Magazin, Nouveau en de VPRO Gids.

Met Boy wint Wytske Versteeg de BNG Bank Literatuurprijs 2013 - een literaire prijs voor jong talent onder de 40.

Over De wezenlozen:

'Eén grote ontdekking. Je zou het vaker willen zeggen over een debuut, maar vaak komt het er niet van: Nederland is een schrijver rijker. (...) Het is af en toe bijna beangstigend dat er iemand is die in 1983 geboren is en die dit al lijkt te weten van mensen die veel ouder zijn dan zij zelf is.'
NRC Handelsblad

'Virtuoze roman over een desintegrerend gezin.'
Het Financieele Dagblad

'Extreem, onafgebroken drama, ingeklonken tot een strakke tweehonderd pagina's. Met haar beschouwende, haast achteloze toon houdt Versteeg het leed toch op afstand, waardoor de lezer kan blijven ademen - een knap evenwicht.'
Vrij Nederland

Wytske Versteeg
Prometheus