Het brilletje van Tsjechov

reizen door Rusland

Prijs € 12,50

Michel Krielaars

Paperback | Februari 2014 |

Voor zijn reizen door Rusland kon Michel Krielaars zich geen betere gids wensen dan Anton Tsjechov. De grote Russische schrijver was een voortreffelijk beschouwer en wist de aard van zijn land en landgenoten te doorgronden. Met Tsjechovs blik reist Krielaars zijn held achterna, van Moskou naar Sint-Petersburg en Jalta, van Perm naar Jekaterinboerg, van het Siberische Tomsk naar Vladivostok en ten slotte naar het sterfbed van de schrijver in het Zuid-Duitse Badenweiler.

26-feb-2014

ineke Albers

Michel Krielaars
Atlas Contact
9789045024868
Februari 2014
416

26-feb-2014

ineke Albers

Boeiend en indrukwekkend Rusland

Wat zijn geschiedenisboeken toch mooi om te lezen. Vooral als het op een prettige manier is geschreven. Zo neemt Michel Krielaars je mee op een reis door Rusland met de boeken van Tsjechov als reisgids. Je hoort en leest veel over Rusland in negatieve zin. Maar tot mijn verbazing zijn er heel veel mensen in Rusland die Poetin niet zien zitten. Ze worden nog steeds onderdrukt en vrijheid van meningsuiting is ver te zoeken. Corruptie is een van de grootste problemen van het land. En komt overal voor. Wil je een betere verzorging of iets geregeld krijgen dan "moet" je dokken. "Nergens in Europa houden zo weinig mensen zich aan de wet als in Rusland. Want ondanks de dikke wetboeken, werken de wetten alleen als het de overheid zo uitkomt. Ze zijn handig als je ze nodig hebt". Er is een groot verschil tussen arm en rijk. Mensen op het platte land voelen zich veiliger dan in Moskou. De mensen zijn gastvrij, houden ondanks alles van hun land en de wodka die royaal ingenomen wordt en van eten. Michel Krielaars heeft het leven in de stad, de dorpen en het platteland beeldend beschreven. Veel kennis van de cultuur, de gebouwen, muziek en de Russische schrijvers. Tsjechov was zijn tijd ver vooruit. Had oog voor de maatschappelijke problemen. Het is in weze nog altijd hetzelfde Rusland dat Tsjechov in zijn verhalen vertelt, een land van onmetelijke tegenstellingen, waar rechtvaardigheid schaars is. Een intrigerend en boeiend boek.

Michel Krielaars
Atlas Contact
9789045024868