Rampokan (e-Book)

Java Celebes

Prijs € 4,49

Peter van Dongen

EPUB met digitaal watermerk | Mei 2013 |

Let op: Dit e-Book is niet leesbaar op e-readers met een zwart-wit scherm.

Peter van Dongen (1966) is striptekenaar en illustrator. In 2004 verscheen het tweeluik Rampokan, dat zich afspeelt aan de vooravond van de politionele acties in Indonesië. Het werd vertaald in het Frans, Duits en Indonesisch.

Peter van Dongen
Oog & Blik
9789054923985
Mei 2013
74877200 bytes
158

21-aug-2013

redactie Boeken.com

Clash van culturen

De bekroonde stripboeken Rampokan: Java (1998) en Rampokan: Celebes (2004) werden gebundeld tot Rampokan Integraal. De bundel was echter ‘integraler’ geweest als men ook het eerder verschenen Schetsboek over de totstandkoming van het epos had toegevoegd. Een gemiste kans dus. Schrijver-scenarist Peter van Dongen die zelf ook Indische roots heeft, vertelt in Rampokan het verhaal van Johan Knevel: een twintiger die in 1946 naar Nederlands-Indië, dan officieel nog een Nederlandse kolonie, reist. Als soldaat keert hij terug naar zijn thuisland waar hij hoopt het paradijs van zijn jeugd te hervinden. Maar bij aankomst treft hij een land in verwarring en opstand. Onafhankelijkheidsstrijders maken het de Nederlandse 'bezetter' moeilijk, die op zijn beurt de opstandjes met bloed en een onverhuld racisme neerslaat. In een filmisch opgezet verhaal toont Van Dongen de clash van culturen, het mysterie van de oude gebruiken, de persoonlijke drama’s en veel militair krachtvertoon. De reacties van hoofdfiguur Knevel, wat hij denkt en voelt, vertellen het verhaal. Van Dongens klare lijn van tekenen oogt overzichtelijk en de lichtbruine steunkleur is een goede toevoeging voor de sfeer. Maar zijn details doen soms wat gekunsteld aan. Bovendien is Van Dongen zo vervuld van zijn verhaal dat hij gewoon te veel vertelt. Dat maakt de verhaallijn onoverzichtelijk en lastig te focussen. Het tweeluik Rampokan had een prachtige trilogie kunnen zijn. Recensie uit Wereld in Oorlog

Peter van Dongen
Oog & Blik
9789054923985