Ten oorlog

een reis langs het front van WO1

Prijs € 24,95

Arnout Hauben, Johanna Spaey

Paperback | April 2012 |

Een eeuw na de Eerste Wereldoorlog beroert het grote drama nog steeds jong en oud. Maar wat weten we over de mensen die de oorlog hebben meegemaakt? En kunnen we ons nog voorstellen hoe het leven er in en achter de frontlinie echt toeging? Arnout Hauben trok samen met Jonas Van Thielen en Mikhael Cops langs het Europese front, van de Noordzee naar Gallipoli. Onderweg zocht hij naar de levende herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Zijn tocht voerde hem door België, Frankrijk, Italië, Slovenië, Albanië, Macedonië, Griekenland en Turkije. De getuigenissen, herinneringen en ervaringen die Arnout Hauben optekent, zijn even aangrijpend als verrassend.

21-aug-2013

redactie Boeken.com

Arnout Hauben, Johanna Spaey
Manteau
9789085424550
April 2012
272

Een eeuw na de Eerste Wereldoorlog beroert het grote drama nog steeds jong en oud. Maar wat weten we over de mensen die de oorlog hebben meegemaakt? En kunnen we ons nog voorstellen hoe het leven er in en achter de frontlinie echt toeging?

Arnout Hauben trok samen met Jonas Van Thielen en Mikhael Cops langs het Europese front, van de Noordzee naar Gallipoli. Onderweg zocht hij naar de levende herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Zijn tocht voerde hem door België, Frankrijk, Italië, Slovenië, Albanië, Macedonië, Griekenland en Turkije. De getuigenissen, herinneringen en ervaringen die Arnout Hauben optekent, zijn even aangrijpend als verrassend.

21-aug-2013

redactie Boeken.com

Overal herinneringen

In de gelijknamige Canvas TV-serie van negen afleveringen trok dit voorjaar auteur ArnoutHauben, samen met Jonas van Thielen en Mikhael Cops, te voet langs het toenmalige Westfront, van de Vlaamse kust all the way to Gallipoli. Deze tocht van ca. 1500 km. voerde de drie wandelaars door België, Frankrijk, Italië, Slovenië, Albanië, Macedonië, Griekenland en uiteindelijk Turkije. Overal waar men kwam bleek dat er nog herinneringen aan de periode 14-18 waren. Dit is het boek van de TV-serie. Bij het schrijven kreeg Hauben hulp van romanschrijfster Johanna Spaey (auteur van het goed ontvangen De dood van een soldaat, 2005). Het boek biedt de auteurs de mogelijkheid dieper op de geschiedenis in te gaan. Zo opent ieder hoofdstuk met een inleiding van 3 - 5 pagina’s waarin de historische feiten over dat bepaalde front worden weergegeven. Daarna komt de voettocht langs dat frontlijn anno nu aan bod, met veel aandacht voor het landschap, belangrijke mensen toen, de gevolgen van de oorlog, getuigenissen van nageslacht en bewoners. Resultaat van deze originele opzet is een boeiend, informatief verslag dat goed laat zien hoe de oorlog verliep, hoe ingrijpend hij was en hoe Europa blijvend veranderde. Geïllustreerd met kleurenfoto’s uit de TV-serie. Eerder maakte Hauben een televisieserie van zijn voettocht naar Santiago de Compostella.Het wachten is op zijn voettocht van Normandië naar Berlijn. Recensie uit Wereld in Oorlog

Arnout Hauben, Johanna Spaey
Manteau
9789085424550