Vreemden in de nacht (e-Book)

Judith Visser

EPUB met digitaal watermerk | April 2014 |

Vreemden in de nacht is de nieuwe literaire thriller van Judith Visser. In een afgelegen woonhuis is een jong echtpaar op brute wijze van het leven beroofd. Veertig jaar later neemt Cassandra Wolf haar intrek in het huis. Ze wil een nieuwe start maken en een praktijk aan huis beginnen, maar haar plannen komen al snel op een zijspoor te staan vanwege angstaanjagende gebeurtenissen. Vol spanning en met vaart geschreven is Vreemden in de nacht een must read thriller van Judith Visser.

Judith Visser
Anthos Literaire Thrillers
9789041425577
April 2014
383834 bytes
299

30-apr-2014

Mike van Barneveld

Soms zijn er dingen die je beter niet kunt weten....

Soms loopt het in het leven niet helemaal zoals je gehoopt had. Hetzelfde geldt voor Cassandra. Ze is nog jong en de relatie met haar vriend lijkt op de klippen te zijn gelopen. Ze wil alles vergeten en heeft een geweldig leuk huisje op het oog. Het is dan wel oud en vervallen, maar het voldoet helemaal aan haar wensen. Tenminste dat denkt ze in eerste instantie, want als ze zich er eenmaal helemaal gesetteld heeft begint het toch wel een beetje creepy te worden. Midden in de nacht wordt ze wakker gemaakt door een harde menselijke gil. In eerste instantie weet ze de angsten nog van zich af te praten, want het kan van alles geweest zijn en misschien heeft ze het zich wel verbeeld. Als ze de kreet echter meerdere nachten achtereen hoort, wordt het toch beangstigend. Ze gaat op onderzoek uit en stuit op een mysterieus en uiterst lugubere geschiedenis... Het verhaal wisselt zeer frequent van periode waarin het zich afspeelt. De ene keer in het verleden en dan weer in het heden. Cassandra leeft in het heden, maar de andere hoofdpersoon Olga, leeft in 1972. Zoals te verwachten heeft datgene dat Olga in het huisje meegemaakt heeft direct invloed op wat Cassandra ervaart. Maar wat? Dat blijft het grote raadsel. Gaande het verhaal kom je stukjes te weten en lijkt de puzzel steeds duidelijker te worden. Maar toch klopt er iets niet en blijven draadjes lang open. Judith Visser dwingt je haast een kant op, waar je niet heen moet maar waar je volgzaam als je bent toch heen gaat. Pas aan het einde wordt alles duidelijk en sluit alles op elkaar aan als een handschoen. Judith Visser heeft een heerlijke manier van schrijven waardoor het boek ook erg makkelijk wegleest. Leuke bijkomstigheid is dat ze ervoor gekozen heeft de tekst van de vader van Olga, die plat Rotterdams praat, fonetisch op te schrijven. Dit geeft een hele grappige draai aan een zeer spannend verhaal. Wat tevens erg knap is dat Judith Visser een groot aantal aspecten in het boek op een keurige manier samen heeft weten te brengen. Als lezer heb je lang wel een idee waar het naartoe zal gaan, en dat gaat het gedeeltelijk ook, maar toch word je flink verrast in het slotstuk. Het boek ziet er ook goed uit en de vraag direct reist als je de cover ziet is: wie is die dame die daar omhoog rent en waar gaat ze naar toe? Vlucht ze ergens voor of heeft ze gewoon weinig tijd? Er zit in ieder geval een duidelijk 'haast'- aspect verstopt in de cover. En die haast lijk je als lezer ook te ervaren. De plot is zeer goed in elkaar gezet. Stapje voor stapje schuifel je naar een ontknoping toe. Van de hoofdpersonen kom je precies genoeg te weten om ze hun aandeel in het verhaal duidelijk te geven. Van bijvoorbeeld de vader van Olga, weet je niet zo veel. Het enige dat belangrijk is om van hem te weten, dat komt duidelijk uit de verf. Erg knap gedaan van Judith Visser om zo niet té veel informatie weg te geven, maar zich te beperken tot het hoog nodige en soms ook stukken weg te laten die de lezer toch al zelf ingevuld heeft. Deze thriller schommelde lang tussen 4 en 5 sterren. Nadeel(tje) was echter dat als eenmaal duidelijk is hoe het echt zit, de spanning eigenlijk weg is wat de drang tot het verder lezen voor een groot deel wegnam. Dat betekent niet dat het slotstuk niet goed was, absoluut niet, maar de spanning was tot een dusdanig hoog niveau opgekrikt dat de val ook groot was naderhand. Deze knik kwam wellicht een beetje té vroeg in het verhaal en had ze er beter aan gedaan het slotstuk iets in te korten. Maar al met al een heerlijke thriller die je zeker doet verlangen naar het volgende boek van Judith Visser.

Judith Visser
Anthos Literaire Thrillers
9789041425577