Fantoomgroei (e-Book)

Waarom we steeds harder werken voor steeds minder

Prijs € 0,00

Sander Heijne, Hendrik Noten

EPUB met digitaal watermerk | Februari 2021 |

Gebaseerd op 34 beoordelingen

Er is iets vreemds aan de hand. We waren nog nooit zo rijk als nu. Bedrijfswinsten, vermogens, pensioenpotten: naar bijna alle traditionele maatstaven leven we in uitzonderlijk welvarende tijden. Maar wie beter kijkt, ziet dat steeds minder mensen meedelen in al die welvaart. Ouderen moeten langer door tot hun pensioen. Jongeren hebben het voor het eerst minder goed dan hun ouders. En een woning is in veel steden ook voor de betere middenklasse onbetaalbaar. Zelfs wie zuinig leeft heeft een probleem: sparen kost binnenkort geld. Sander Heijne en Hendrik Noten onderzochten waar het misging met onze economie. Hoe kan het dat vrijwel niemand de groei van de economie nog terugziet in zijn of haar portemonnee? Wat bedoelen onze politici eigenlijk, als ze elkaar feliciteren met een ‘goed presterende economie’? De zoektocht bracht ze van premier Rutte tot de oprichters van Uber, naar de boeken van Adam Smith. En van conferenties op Zwitserse bergtoppen tot de achterkamertjes van Den Haag. Vliegend door de tijd ontrafelen ze het systeem en rollen ze van de ene verbazing in de andere. Met als conclusie: de huidige hang naar groei is geen noodzaak, maar het resultaat van een verhaal dat we zijn gaan geloven. Er is niets vanzelfsprekends aan stagnerende lonen of veel te hoge huizenprijzen. Het kan anders: eerlijker en duurzamer. Het is tijd voor een nieuw verhaal, waarin de economie weer voor ons werkt, in plaats van wij voor de economie.

Sander Heijne, Hendrik Noten
Business Contact
9789047013259