Het Gouden Ei

Prijs € 16,99

Tim Krabbé

Paperback | September 2019 |

Rex stond weer op en liep naar de auto. Hij pakte het polaroidtoestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zo meteen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: total-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Autoroute zal chaufferen. De foto aan een punt houdend keek hij hoe het total-station en de geparkeerde auto’s, haast of ze even leefden, uit de chemicaliën opdoemden. Het Gouden Ei (1984), de klassieker van Tim Krabbé, werd tweemaal verfilmd: in Nederland als Spoorloos (1988) en in de Verenigde Staten als The Vanishing (1993). Het boek werd wereldwijs vertaald en er werden meer dan een kwart miljoen exemplaren van verkocht. 'Een fascinerend verhaal, uitstekend geschreven, met goed getimede informatie en virtuoze tempowisselingen. Een juweeltje.' NRC Handelsblad 'Een verpletterende oefening in psychologische horror. Deze bedrieglijk eenvoudige roman verkoopt de lezer een dreun die hem doet duizelen.' Publisher's Weekly 'Een meesterwerkje.' Algemeen Dagblad 'Tim Krabbés slimme psychoroman is een meesterwerk.' Frankfurter Rundschau 'Subtieler, suggestiever, spannender blik in de afgronden van de ziel is niet mogelijk.' Stadtblatt Osnabrück

Tim Krabbé
Prometheus
9789044643947