Spionnen in de lucht (e-Book)

de geheime strijd om inlichtingen vanuit de lucht in de Tweede Wereldoorlog

Prijs € 19,99

Taylor Downing

EPUB met digitaal watermerk | Mei 2013 |

Spionnen in de lucht is het spannende, maar nog vrij onbekende verhaal van de partnerorganisatie van het beroemde codebrekerscentrum in Bletchy Park in Zuid-Engeland, het geallieerde Centrale Interpretatiepunt RAF Medmenham. Het boek vertelt het verhaal van de moedige verkenners die luchtfotos van bezet Europa namen tijdens de gevaarlijkste dagen van de Tweede Wereldoorlog en van de analisten die de fotos interpreteerden. Ze waren inventief en ingenieus, pioniers op het gebied van 3D-fotografie en hun werk bracht vitale inlichtingen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Spionnen in de lucht vertelt het persoonlijke verhaal van de dappere piloten en analisten, van de legendarisch piloot Adrian Warbuton, die vermist raakte tijdens een missie, tot Sarah Churchill, de dochter van premier Winston Churchill. Daarnaast beschrijft het boek de informatie die met de luchtfotografie werd vergaard voor het vinden van de Bismarcks tot het traceren van Hitlers V1- en V2-wapens in 1944.

Taylor Downing
Uitgeverij MUS
9789045314327
Mei 2013
5861652 bytes

14-mei-2013

Saskia Bogaart

Interessant boek

Dit boek vertelt het vrijwel onbekende verhaal van het geallieerde Centrale Interpretatiepunt RAF te Medmenham. Dit was tijdens WO2 de partnerorganisatie van het nu veel bekendere Enigma-codebrekerscentrum Bletchy Park in Zuid-Engeland. Auteur Taylor Downing reconstrueert het verhaal van de luchtverkenners die foto's van bezet Europa namen en van de analisten die deze foto’s moesten interpreteren. Dankzij een grote inventiviteit verschaften deze pioniers de Britse militaire inlichtingendienst vitale inlichtingen. Zo kon men dankzij de luchtfotografie de exacte posities bepalen van het slagschip de Bismarck en van de lanceerinstallaties van de V1- en V2-wapens. Hoewel de auteur in zijn boek hevig leunt op het inmiddels ruim vijftig jaar oude boek van WO2-luchtfotoanalist Constance Babbington Smith (Evidence in camera) voegt Taylor ook veel nieuws toe. Zo staat hij uitgebreid stil bij de belangrijke afdeling die in Medmenhem driedimensionale schaalmodellen maakte. Ook beargumenteert hij de voor- en nadelen van luchtfotografie en haar interpretatie voor militaire toepassingen en -geschiedschrijving. Photographic Intelligence is tegenwoordig buitengewoon belangrijk; niet alleen voor militaire doeleinden, maar ook in het dagelijks leven waar we steeds meer te maken krijgen met surveillance door satellieten en drones. Kortom, een interessant boek, hier en daar vrij technisch. Waardering: *** Recensie in Wereld in Oorlog

Taylor Downing
Uitgeverij MUS
9789045314327