Luik, augustus 1914

zoektocht naar een vergeten slag

Prijs € 27,95

Jules Brabers, Rob Lemmens

Paperback | December 2009 |

Luik was de eerste horde in het Duitse Schlieffenplan, ontworpen voor een snelle en beslissende overwinning op aartsrivaal Frankrijk en haar bondgenoot Rusland. Een belangrijke horde, met consequenties voor het hele verdere verloop van de strijd. Luik moest snel op de Belgen worden veroverd om de weg vrij te maken voor een half miljoen Duitse soldaten die via België naar Frankrijk trokken. Dat Luik niet werd veroverd, betekende dat de opmars naar Parijs niet plaats kon vinden. De bewegingsoorlog verzandde in een patstelling met een verschrikkelijke en langdurige loopgraafoorlog tot gevolg. Ondanks het belang ervan bestond over deze eerste grote slag in de Eerste Wereldoorlog tot nu toe geen accuraat beeld. Door zeer gedegen bronnenonderzoek zijn de auteurs van dit boek in staat in deze leemte te voorzien en de gebeurtenissen rondom Luik tijdens de 12 eerste dagen van de Eerste Wereldoorlog te reconstrueren. Ze komen met verbazingwekkende en zeer opmerkelijke feiten. Naast veel details over de oorlogsvoering zijn een groot aantal ooggetuigenverslagen opgenomen. Tevens worden de talloze sporen die resteren van de gebeurtenissen uit 1914 in kaart gebracht en beschreven. Voor de lezer die een zoektocht naar de vergeten slag om Luik wil ondernemen is dit boek dan ook een absolute aanrader.

Jules Brabers, Rob Lemmens
Aspekt B.V., Uitgeverij
9789059118737