Entartete Musik (e-Book)

verboden muziek onder het nazi-bewind

Prijs € 14,99
Download direct dit e-Book

Adobe PDF | Maart 2013 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Componisten en werken van 'Entartete Musik' Tussen 1933 en 1945 zijn complete bevolkingsgroepen van de aardbodem verdwenen. Onder hen ontelbaar veel uitvoerende en scheppende musici. De namen die we onthouden hebben, die we nog kennen of weer hebben leren kennen, vormen slechts een klein deel van wat verloren is gegaan. Een themaproject over `entartete Musik, zoals Jan Zekveld voor de Zaterdagmatinee in samenwerking met Michael Haas over meerdere series in het seizoen 2004-2005 geprogrammeerd heeft, is de aanleiding voor een boek over dat thema in het Nederlands. Vooraanstaande auteurs als Michael von der Linn, Christopher Hailey, Michael Haas, Albrecht Dümling, Susan Cook, Hartmuth Krones, Emanuel Overbeeke en Leo Samama besteden aandacht aan wat Entartete Musik is, hoe de nazis met de door hen verboden muziek en uitgebannen musici om zijn gegaan, wat er in Centraal-Europa aan voorafging en wat er na de oorlog met de als `entartet bestempelde muziek en hun scheppers gebeurd is. Het verhaal over de `entartete Musik betreft ook de mensen die haar maakten, uitvoerden, ervan leefden. Duizenden musici werden na 1933 door de nieuwe wetten en verordeningen van het nazi-bewind getroffen, gedwongen te emigreren, beknot in hun mogelijkheden, maar ook gevangen gezet en tenslotte vermoord. Binnen een enkele generatie had het culturele hart van Centraal-Europa een totaal ander aanzien gekregen. Na de oorlog kon slechts een fractie van wat voorheen was, hersteld worden. Nog steeds, inmiddels al meer dan zeventig jaar na de machtsovername van de nazis kunnen we ons nauwelijks een beeld vormen van wat was en wat verloren is gegaan. Dit boek hoopt daaraan een kleine bijdrage te kunnen leveren. - Leo Samama (1951) studeerde muziekwetenschappen in Utrecht en compositie bij Rudolf Escher. Hij was als docent verbonden aan het Utrechts Conservatorium en de Universiteit Utrecht, als programmeur aan de NCRV, het Residentie Orkest, de Nederlandse Muziekdagen 2001 en tal van podium- en radioprojecten. Zijn boek 'Zeventig jaar Nederlandse muziek, 1915-1985' is een erkend standaardwerk. Emanuel Overbeeke (1958) studeerde muziekwetenschap in Utrecht bij Marius Flothuis en in New York bij Charles Rosen.

Volledige beschrijving

Specificaties

Uitgever
AUP Wetenschappelijk
ISBN
9789048509539
Formaat
Adobe PDF
Publicatiedatum
Maart 2013
Bestandsgrootte
2017144 bytes
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
192

Beschrijving

Componisten en werken van 'Entartete Musik' Tussen 1933 en 1945 zijn complete bevolkingsgroepen van de aardbodem verdwenen. Onder hen ontelbaar veel uitvoerende en scheppende musici. De namen die we onthouden hebben, die we nog kennen of weer hebben leren kennen, vormen slechts een klein deel van wat verloren is gegaan. Een themaproject over `entartete Musik, zoals Jan Zekveld voor de Zaterdagmatinee in samenwerking met Michael Haas over meerdere series in het seizoen 2004-2005 geprogrammeerd heeft, is de aanleiding voor een boek over dat thema in het Nederlands. Vooraanstaande auteurs als Michael von der Linn, Christopher Hailey, Michael Haas, Albrecht Dümling, Susan Cook, Hartmuth Krones, Emanuel Overbeeke en Leo Samama besteden aandacht aan wat Entartete Musik is, hoe de nazis met de door hen verboden muziek en uitgebannen musici om zijn gegaan, wat er in Centraal-Europa aan voorafging en wat er na de oorlog met de als `entartet bestempelde muziek en hun scheppers gebeurd is. Het verhaal over de `entartete Musik betreft ook de mensen die haar maakten, uitvoerden, ervan leefden. Duizenden musici werden na 1933 door de nieuwe wetten en verordeningen van het nazi-bewind getroffen, gedwongen te emigreren, beknot in hun mogelijkheden, maar ook gevangen gezet en tenslotte vermoord. Binnen een enkele generatie had het culturele hart van Centraal-Europa een totaal ander aanzien gekregen. Na de oorlog kon slechts een fractie van wat voorheen was, hersteld worden. Nog steeds, inmiddels al meer dan zeventig jaar na de machtsovername van de nazis kunnen we ons nauwelijks een beeld vormen van wat was en wat verloren is gegaan. Dit boek hoopt daaraan een kleine bijdrage te kunnen leveren. - Leo Samama (1951) studeerde muziekwetenschappen in Utrecht en compositie bij Rudolf Escher. Hij was als docent verbonden aan het Utrechts Conservatorium en de Universiteit Utrecht, als programmeur aan de NCRV, het Residentie Orkest, de Nederlandse Muziekdagen 2001 en tal van podium- en radioprojecten. Zijn boek 'Zeventig jaar Nederlandse muziek, 1915-1985' is een erkend standaardwerk. Emanuel Overbeeke (1958) studeerde muziekwetenschap in Utrecht bij Marius Flothuis en in New York bij Charles Rosen.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Uitgever
AUP Wetenschappelijk
ISBN
9789048509539
Formaat
Adobe PDF
Publicatiedatum
Maart 2013
Bestandsgrootte
2017144 bytes Kb
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
192

Actuele bestsellers!

  • 25,99
  • 24,99
  • 24,99
  • 23,99
  • 23,00
  • 18,99
  • 15,99
  • 17,50
  • 15,00
  • 17,99