De Wertheims (e-Book)

twee oorlogen, een familiegeschiedenis

Prijs € 9,99

Silvia Tennenbaum

EPUB met digitaal watermerk | Mei 2013 |

De grote bestseller uit Amerika en Duitsland nu eindelijk vertaald De welgestelde Joodse familie Wertheim neemt volop deel aan het bruisende culturele leven van Frankfurt begin vorige eeuw. Ze leven volgens hun eigen principes. Zo wordt Kerstmis elk jaar uitgebreid gevierd, ondanks de bedenkingen van sommige aangetrouwde familieleden. Edu, jongste van de vijf broers, bankier en kunstverzamelaar, neemt na de dood van zijn vader de rol van pater familias op zich. `De Joden zijn als ieder ander, vindt hij, `en zo niet, dan zouden ze het moeten worden. Hij is de spil van de familie en ontfermt zich over zijn nichtjes, Lene en Emma. Tegen de achtergrond van het snel veranderende Duitsland zoekt de nieuwe generatie naar liefde en geluk. Maar als Hitler aan de macht komt valt de familie uiteen. Edu vertrekt naar Zwitserland, andere familieleden wijken uit naar Italië, Parijs, Amsterdam en Amerika. Niet alle Wertheims weten echter aan de nazis te ontsnappen. Pers: 'Deze sublieme roman lijkt wel gisteren geschreven, zo levendig zijn de gebeurtenissen en plaatsen van ruim een eeuw geleden op papier gezet. Des te schrijnender is het om te lezen hoe de Joden op alle gebieden van hun rechten werden beroofd. En als Frankfurt overspoeld wordt door onrecht, geweld en moord, leven we met de Wertheims mee alsof het onszelf overkomt.' Frankfurter Allgemeine Zeitung 'Aangrijpend verhaal over de door het noodlot verdwenen wereld van een welgestelde Joodse familie.' Frankfurter Neue Presse 'Een meeslepend verhaal dat je niet meer loslaat en dat je in één adem wilt uitlezen. De sleutelroman van Silvia Tennenbaum over haar eigen familie vervult je met een groot verlangen naar de onschuld van een wereld die niet meer bestaat.' Jüdische Zeitung 'Prachtig, overtuigend door de sterke persoonlijke betrokkenheid van de schrijfster.' Kirkus Reviews

Silvia Tennenbaum
Nieuw Amsterdam
9789046814413