Binnen Handbereik

Gedichten

Prijs € 13,00

Peter Kouwenberg

Paperback | November 2019 |

Gebaseerd op 65 beoordelingen

De gedichten van 'Binnen Handbereik' zijn geschreven in 2012 en 2013, jaren die voor mij een intensieve periode vormden. Aan de gedichten kan ik niets meer toevoegen. Daarom heb ik een van mijn lezers gevraagd voor mij het woord te doen. Zij schreef: ‘Binnen Handbereik bestaat uit twee delen: 'Schitterend Ongeluk' bevat gedichten recht uit het hart. Het gevoel van verlangen en hunkering speelt de boventoon. De gedichten zijn doordrenkt van een erotische lading, maar wanneer je ze nogmaals leest, gaat het verder dan dat en ontdek je de diepere betekenis achter deze woordkunst. 'Dans op het Koord van je Droom' is een sonnetten krans, zonder het dwingend rijmschema, waarin de dichter een andere kant van zichzelf laat zien. Hoewel het thema van verlangen en hunkering ook hier de boventoon voert, lijkt het of hij nu het gebeuren aanvaardt. Dit alles met mooie poëtische woordspelingen. Binnen Handbereik staat vol met gedichten die prachtig zijn om te lezen, om eens dieper over na te denken en je mee te laten voeren in je gevoel. Een aanrader om op je nachtkastje te hebben liggen!’

Peter Kouwenberg
Brave New Books
9789402197518
November 2019
51

21-okt-2013

Joost van Hoek

Gedegen bundel

Kouwenberg schrijft mooie, weinig verbloemende gedichten. De matige voorkant van de bundel en de verwijzing naar een TV programma van de al lang overleden Boudewijn Büch doen wat grotesk aan. Desondanks een erg aangename bundel met klassieke poezie.

5-okt-2013

Irene K

Gedichten met stof tot nadenken

Een mooie gedichtenbundel die aanzetten tot nadenken. Sommige gedichten zijn dusdanig geschreven dat je de context van de tekst past begrijpt als je het even hebt laten bezinken. Mix van mooie gevoelige gedichten en wat zwaardere kost.

4-okt-2013

Mary Kouwenhoven

Gespleten dichtbundel

De bundel van Peter Kouwenberg bestaat uit twee delen: Schitterend Ongeluk en Dans Op Het Koord Van Je Droom. Op de achterflap van de bundel staan de gedichten omschreven als 'hartverscheurend'. Dat heb ik niet zo ervaren. Daarvoor zijn de gedichten te wisselend. Het taalgebruik is weliswaar opvallend mooi, maar ik ging van heftige irritatie (eerste deel) naar al even heftige bewondering (tweede deel). Wat me in het eerste deel enorm stoort is dat ik bij bijna elk gedicht het gevoel krijg dat het een erotische lading heeft. Uitdrukkingen als 'tot ongekende hoogten komen' en 'tijdloos en wellustig' en vooral ook 'gekozen voor de achtbaan van genot' zouden mooi kunnen zijn, maar zijn dat niet. Ze irriteren me mateloos en geven een bijna narcistisch zelfbeeld van de dichter. In het tweede deel is het meer in balans allemaal. De sonnetten zijn bijzonder mooi en als er al een erotisch getinte zin in voorkomt, stoort die me niet. De moeite van het lezen hierdoor zeker waard!

Peter Kouwenberg
Brave New Books
9789402197518