Karakter Uitgevers B.V.
9789045215082
MP3
Maart 2018
1025 MB

Akte van berouw is een filmische thriller met internationale allure voor de lezers van Conclaaf van Robert Harris.

Martin Hochstettler, commandant van de Zwitserse Garde, staat voor de grootste uitdaging van zijn leven als hij een aanslag op de paus moet zien te voorkomen. Het roept traumatische herinneringen bij hem op. Herinneringen aan de nacht van 28 september 1978, de nacht dat paus Johannes Paulus I tijdens Hochstettlers wacht overleed onder mysterieuze omstandigheden.

Jaap Hofhuis, pastor in de Nederlandstalige Kerk der Friezen in Rome, verneemt dat zijn vader, met wie hij een zeer moeizame relatie onderhoudt, op sterven ligt. Zijn geloof in de Kerk krijgt een enorme dreun te verwerken als hij zijn vaders grote geheim hoort: hij is een van de vele slachtoffers van misbruik binnen de Rooms-Katholieke Kerk. De toch al niet evenwichtige Jaap ontvlamt in woede en gaat op zoek naar de inmiddels hoogbejaarde dader. Ondertussen vecht Hochstettler met zijn eigen demonen terwijl hij alles op alles moet zetten om de veiligheid van de paus te waarborgen. Maar hij heeft te maken met een eigenzinnige en tegendraadse paus Franciscus die ook nog eens op ramkoers lijkt te liggen met een toenemend aantal zeer conservatieve kardinalen die beïnvloed zijn door dubieuze organisaties als Breitbart News en Opus Dei.

De spanning loopt helemaal op als de paus aankondigt het onderzoeksverslag over de financiële misstanden en de corruptie binnen het Vaticaan openbaar te maken. De laatste paus die voornemens was een dergelijk rapport te publiceren was binnen 33 dagen dood… De verhaallijnen worden op ingenieuze wijze met elkaar verbonden waarbij de intrige zich in sneltreinvaart ontspint om tot een indrukwekkende, zinderende climax te komen.

Chris Houtman
Voorgelezen door
Marc-Peter van der Maas