Stoner (e-Book)

Prijs € 6,99

John Williams

EPUB met digitaal watermerk | September 2012 |

Gebaseerd op 5 beoordelingen

`Een perfecte roman, zo prachtig verteld, zo schitterend geschreven en zo hartverscheurend dat hij je de adem beneemt The New York Times `Als u een boek wilt lezen dat uw leven gaat veranderen, lees dan Stoner Arnon Grunberg, de Volkskrant William Stoner wordt aan het einde van de negentiende eeuw geboren als zoon van een arme boerenfamilie. Tot groot verdriet van zijn ouders kiest hij voor een carrière als docent Engels. Hij wijdt zijn leven aan de literatuur en aan de liefde en faalt op beide fronten. Zijn huwelijk met een vrouw uit een gegoede familie vervreemdt hem verder van zijn ouders, zijn carrière verloopt moeizaam en zijn vrouw en dochter keren zich tegen hem. Een nieuwe liefdesrelatie wordt verbroken om een schandaal op de universiteit te voorkomen. Stoner sterft uiteindelijk in anonimiteit, zoals ook zijn hele leven zich in de marge heeft afgespeeld. Stoner is een onwaarschijnlijk mooi geschreven roman over het weinig opzienbarende leven van een weinig opzienbarende man. `Een spectaculair onspectaculaire roman over het leven van een weinig opmerkelijke man, vormgegeven in bijna perfecte en precieze taal, met een ingetogen wijsheid die de ziel raakt... Een ode aan de liefde, waaronder de liefde voor literatuur en voor lesgeven Auke Hulst, NRC Handelsblad ***** `Een vergeten parel uit de Amerikaanse literatuur, in een aangrijpende, heldere stijl Kathy Mathys, De Standaard **** `Het allerbeste boek dat in 2012 uitkwam, een meesterwerk dat eindelijk echt eens de titel meesterwerk verdient is: Stoner van John Williams. Mijn God, wat een boek! Het maakt alle lijstjes overbodig en laat de andere boeken ver (ver!) achter zich Maartje Wortel, NRC Handelsblad John Williams (1922-1994) wordt momenteel wereldwijd herontdekt als schrijver van een uniek en hartverscheurend oeuvre. Hij publiceerde vier romans, alle zeer verschillend qua setting. Stoner, dat door New York Review Books in 2006 werd heruitgegeven (het origineel verscheen in 1965) is niet alleen in Amerika een bestseller (meer dan 100.000 exemplaren verkocht), het wordt ook met veel succes in de rest van de wereld opnieuw uitgegeven: in zowel Frankrijk als Israël bereikte het de bestsellerlijst en ook in Spanje, Italië en Nederland wordt het boek als meesterwerk ontvangen. Augustus, het boek dat hij als laatste publiceerde, werd in 1973 bekroond met de National Book Award voor fictie. In 2013 zal van Williams ook Butchers Crossing in het Nederlands verschijnen. www.stoner.nu www.lebowskipublishers.nl

John Williams
Dutch Media uitgevers
9789048813841