redactie Boeken.com

Guido Knopp
Kok Omniboek
9789059777811
April 2013
400

Dat het schurken en misdadigers waren, weet iedereen wel.Maar Guido Knopp onthult de laatste raadsels over de top van de Nazi-partij. Hoe Hitler de belasting ontdook en zijn nichtje tot zelfmoord dreef, waarom heksen en magiërs Himmler obsedeerden en zijn daden beheersten, waarom Erwin Rommel een legende moest worden in de Wehrmacht en hoe Albert Speer verborgen nazi-kunstschatten tot diep in de jaren tachtig wist te verhandelen. De auteur onthult feiten en foto's die destijds onbekend waren

21-aug-2013

redactie Boeken.com

Boeiend

‘Het finale demasqué van de nazioorlogsmisdadigers’ kopt de flaptekst van dit boek. Dat het schurken en misdadigers waren, weet iedereen inmiddels wel. Maar zijn er nog zoveel geheimen? De Duitse documentairemaker Guido Knopp belooft in dit boek, samen met zijn schrijversteam jonge historici, de laatste raadsels over de nazi-top te onthullen. Drie van de zes hoofdstukken gaan over Hitler. Het eerste belicht zijn familie: zijn vader, het lot van zijn halfbroer, halfzus en zus, het tweede laat zien hoe Hitler door de verkoop van Mein Kampf en een speciale belasting multimiljonair werd en het derde gaat over de vrouwen in zijn leven, onder anderen zijn Franse WO1-liefje, Geli Raubal en Eva Braun. In de resterende drie hoofdstukken wordt beschreven waarom heksen en magiërs Himmler zo obsedeerden en daarmee zijn daden beheersten, waarom Erwin Rommel een legende moest worden in de Wehrmacht en hoe Albert Speer na zijn vrijlating in de publieke opinie kon overleven en hoe hij verborgen nazi-kunstschatten tot diep in de jaren tachtig wist te verhandelen. In die zes hoofdstukken diept Knopp zaken uit die al wel bekend waren, maar die nog niet eerder zo overzichtelijk werden opgeschreven. Zo biedt dit boek niet de beloofde schokkende nieuwe feiten, maar laat het wel boeiend zien wat zich achter de façade van de nazi-top afspeelde. Missertje: op het omslag staat Goebbels die in het hele boek nauwelijks voorkomt. Recensie uit Wereld in Oorlog

Guido Knopp
Kok Omniboek
9789059777811