Bakermat Soesterberg

een eeuw militaire luchtvaart in Nederland 1913-2013

Prijs € 29,90

Rolf de Winter

Hardback | Juni 2013 |

Na een bescheiden start op 1 juli 1913 op vliegkamp Soesterberg ontwikkelde de Nederlandse militaire luchtvaart zich tot een volwaardig luchtwapen en een zelfstandig krijgsmachtdeel. De afgelopen eeuw is daarmee, in meer dan één betekenis, een bevlogen periode. Daarin neemt Soesterberg een speciale plaats in. Vanaf het prille begin van de gemotoriseerde luchtvaart speelde het Utrechtse vliegkamp een cruciale rol in de ontwikkeling van het Nederlandse luchtwapen. Deze dominante positie behield het tot de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de bezettingsjaren benutte de Duitse luchtmacht Fliegerhorst Soesterberg voor offensieve operaties, maar moest zij zich ook teweer stellen tegen geallieerde luchtaanvallen. Na 1945 kreeg de Vliegbasis Soesterberg een markante plaats toebedeeld in de bondgenootschappelijke luchtverdediging van de NAVO. Behalve voor de Koninklijke Luchtmacht was de basis veertig jaar achtereen de thuishaven van een Amerikaans Fighter Squadron, dat met geavanceerd materieel een zichtbare - maar ook duidelijk hoorbare - bijdrage leverde aan het behoud van de Europese vrede en veiligheid. Na de val van de Muur in 1989 tot de sluiting in 2008 was Soesterberg de thuisbasis van transportvliegtuigen en -helikopters die wereldwijd bijdroegen aan talrijke humanitaire missies en vredesoperaties. Tegenwoordig getuigen de aanwezige luchtmachtmonumenten, de behouden infrastructuur en het nieuwe Nationaal Militair Museum van de uitzonderlijke plaats die Soesterberg inneemt in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Bakermat Soesterberg verschaft een uniek inzicht in de ontwikkeling van een eeuw militaire luchtvaart in Nederland. Met uw smartphone of tablet krijgt dit fraai geïllustreerde jubileumboek een extra audiovisuele dimensie en bekijkt u tientallen historische filmfragmenten en clips uit een boeiende geschiedenis.

21-aug-2013

redactie Boeken.com

Rolf de Winter
Uitgeverij Boom
9789461058713
Juni 2013

Na een bescheiden start op 1 juli 1913 op vliegkamp Soesterberg ontwikkelde de Nederlandse militaire luchtvaart zich tot een volwaardig luchtwapen en een zelfstandig krijgsmachtdeel. De afgelopen eeuw is daarmee, in meer dan één betekenis, een bevlogen periode. Daarin neemt Soesterberg een speciale plaats in. Vanaf het prille begin van de gemotoriseerde luchtvaart speelde het Utrechtse vliegkamp een cruciale rol in de ontwikkeling van het Nederlandse luchtwapen. Deze dominante positie behield het tot de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de bezettingsjaren benutte de Duitse luchtmacht Fliegerhorst Soesterberg voor offensieve operaties, maar moest zij zich ook teweer stellen tegen geallieerde luchtaanvallen.
Na 1945 kreeg de Vliegbasis Soesterberg een markante plaats toebedeeld in de bondgenootschappelijke luchtverdediging van de NAVO. Behalve voor de Koninklijke Luchtmacht was de basis veertig jaar achtereen de thuishaven van een Amerikaans Fighter Squadron, dat met geavanceerd materieel een zichtbare - maar ook duidelijk hoorbare - bijdrage leverde aan het behoud van de Europese vrede en veiligheid. Na de val van de Muur in 1989 tot de sluiting in 2008 was Soesterberg de thuisbasis van transportvliegtuigen en -helikopters die wereldwijd bijdroegen aan talrijke humanitaire missies en vredesoperaties. Tegenwoordig getuigen de aanwezige luchtmachtmonumenten, de behouden infrastructuur en het nieuwe Nationaal Militair Museum van de uitzonderlijke plaats die Soesterberg inneemt in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis.
Bakermat Soesterberg verschaft een uniek inzicht in de ontwikkeling van een eeuw militaire luchtvaart in Nederland. Met uw smartphone of tablet krijgt dit fraai geïllustreerde jubileumboek een extra audiovisuele dimensie en bekijkt u tientallen historische filmfragmenten en clips uit een boeiende geschiedenis.

21-aug-2013

redactie Boeken.com

Luchtvaart

Na een bescheiden start op 1 juli 1913 ontwikkelde de Nederlandse militaire luchtvaart zich tot een volwaardig en zelfstandig krijgsmachtdeel. Al vanaf het prille begin speelde het Utrechtse vliegkamp Soesterberg hierin een cruciale rol. Dat duurde tot 1940. Gedurende de bezettingsjaren benutte de Duitse Luftwaffe Fliegerhorst Soesterberg voor offensieve operaties, maar moest zij zich ook teweer stellen tegen geallieerde luchtaanvallen. Na 1945 kreeg Soesterberg een markante plaats in de NAVO luchtverdediging. Niet alleen voor de Koninklijke Luchtmacht was de basis 40 jaar achtereen de thuishaven, maar ook voor een Amerikaans Fighter Squadron dat met geavanceerd materieel een zichtbare - maar ook zeer hoorbare - bijdrage leverde aan het behoud van vrede en veiligheid. Na de val van de Muur in 1989 was Soesterberg de thuisbasis van transportvliegtuigen en -helikopters die bijdroegen aan talrijke humanitaire missies en vredesoperaties. In 2008 werd de basis gesloten. Anno 2013 getuigen de aanwezige luchtmachtmonumenten, de infrastructuur en het nieuwe Nationaal Militair Museum volop van de unieke plaats die Soesterberg inneemt in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Dit aardige jubileumboek geeft de lezer een overzicht van 100 jaar militaire luchtvaart in Nederland. Een smartphone of tablet geeft toegang tot historische filmfragmenten en clips. Recensie uit Wereld in Oorlog

Rolf de Winter
Uitgeverij Boom
9789461058713